Public paste
Undefined
By: Guest | Date: Nov 20 2012 17:33 | Format: None | Expires: never | Size: 2.56 KB | Hits: 512

  1. Pleidooi voor de kleine winkelier
  2. Wat maakt een winkelcentrum uniek? Vraag het de inwoners en het antwoord zal niet zijn dat zij warme gevoelens krijgen van leegstand gecombineerd met enkel nog winkels van de grote ketens. Toch is dit het treurige beeld dat vele winkelcentra de aanblik van vervallen spooksteden begint te geven.
  3.  
  4. Rond 20 jaar geleden begon het gemeentebestuurdersfeestje; elk dorp en elke stad moest een nieuw winkelcentrum. Projectontwikkelaren en investeerders trokken in een grote karavaan langs de bestuurders om schitterende ontwerpen te tonen en likkebaardende cijfers. Welke bestuurder voelt zich immers niet groeien bij de gedachte aan een ‘regiofunctie’; het warme winkelhart van de regio. Dat deze regiofunctie op dezelfde wijze aan de aanpalende gemeente werd verkocht mocht de pret niet drukken.
  5. Dit feestje was echter minder gezellig voor de kleine winkeliers; gedwongen in een nieuw pand met vaak veel teveel vierkante meters en een enorm hoge huurprijs vielen en vallen ze bij bosjes om.
  6. Nieuwe enthousiaste kleine winkeliers blijven het proberen hun droom te verwezenlijken waardoor het niet ongebruikelijk is dat in vijf jaar tijd vijf verschillende winkels in een pand gehuisvest zijn.
  7.  
  8. Naast de grote winkelcentra ontwikkeling is ook al decennialang de kaalslag onder de kleine winkeliers in de dorpjes een feit. Mensen prefereren hun boodschappen allemaal in een keer te halen in een groot winkelcentrum in een stad waar ze vaak ook werken of vinden de paar dubbeltjes extra die je vaak in een kleine winkel betaalt teveel. Daargelaten dat sommigen natuurlijk die paar dubbeltjes niet kunnen missen.
  9.  
  10. Jan van Meersum heeft zo’n kleine winkel in een dorp; een elektronicazaak. Jan is inmiddels de derde generatie van Meersum’s in het pand, maar Jan moet met lede ogen toezien hoe hij zijn rekeningen steeds moeilijker kan betalen. Ja, de TV van Jan is een paar tientjes duurder; hij heeft immers niet het volume inkoopvoordeel van de grote ketens en niet voldoende klanten om echt te kunnen stunten met prijzen, maar Jan biedt wel iets anders. Diepgaande vakkennis en een uitmuntende service.
  11.  
  12. Een aantal maatregelen om kleine winkeliers te behouden liggen buiten onze directe macht als burgers, maar we hebben wel de macht onze spullen te kopen waar we zelf willen.
  13. Dus vindt u die kleine winkeltjes ook zo gezellig en/of wilt u graag het voorzieningenniveau in uw dorp een beetje op peil houden? Denk dan eens aan kopen bij Jan en al die andere Jannen.
  14. Ook met sinterklaas en kerst.
  15.  
  16. De naam van Jan van Meersum is om privacyredenen gefingeerd.
  17.